Lektionsplanering – Free Time

LärarrumSom jag skrivit tidigare är psykologi ett obligatoriskt ämne för ungdomarna på den här skolan. Det skapade lite ändringar i mitt schema här om dagen.

Det började med att jag sökte lite skydd i ett av lärarrummen mellan två av mina lektioner. Det är ingen jättesmidig process att ta sig ifrån lektionsrummet på fjärde våningen när över 800 elever slutar sina lektioner samtidigt, speciellt inte om du är utländsk och exotisk vilket jag har anledning att återkomma till i nästa inlägg. I alla fall, inne i lärarrummet fick jag några kakor i handen av en glad kvinnlig lärare. Hon sa något på mandarin och gick sedan vidare till de andra lärarna och gav dem samma sorts kakor i rött papper. Jag stod tyst en stund och granskade förpackningarna innan en av de andra engelskalärarna kom fram till mig och förklarade att läraren som delade ut kakor ska gifta sig, eller har gift sig men ska ha en stor fest för att fira detta och då är det en sed här i Kina att dela ut en viss sorts riskakor tillsammans med inbjudningarna. Lättad över att jag inte fick någon inbjudning öppnade jag en kaka och tog en tugga, den var rätt god! Efter det kom det en till lärarinna och ställde sig bredvid mig. Hon visade upp deras nya kursbok i engelska och frågade vad jag tyckte om den. Eftersom jag inte tittat så mycket i kursboken än hade jag inte så mycket att säga, men den såg ut att fylla sitt syfte! Den andra lärarinnan visade mig ett av de engelska proven som eleverna får göra. Provet såg ut som en dagstidning med olika blad och gick ut på att man skulle läsa artiklarna i början och sedan svara på div. frågor om innehållet. Eleverna skulle även rätta till grammatiska fel, stavfel och annat. Tydligen tar det 2 1/2 timma att genomföra. Hon frågade om det liknade proven som vi får i Sverige. Jag svarade att de inte såg riktigt likadana ut men att grundtanken bakom uppgifterna var det samma. De blir rätt glada när man säger att de gör samma som vi, tydligen är det något som de strävar efter i många sammanhang här. Vi utbytte skratt och snack om allt ifrån utbildningar till kampsport i ungefär 20 minuter innan en äldre kvinna kom in i rummet med bestämda steg. Hon gick fram till mig och började fråga saker på mandarin. Jag kunde bara uppfatta att hon sa något om schema så jag lämnade över mitt lektionspapper till henne. Hon förklarade med myndig ton att det måste göras vissa ändringar här! Eftersom hon bara pratade mandarin hjälpte de två lärarinnorna mig med att översätta. Att stora förändringar ska ske väldigt fort och spontant är något väldigt kinesiskt som jag faktiskt känner igen hemifrån. Inom det kinesiska kampsportsförbund som jag tränar är det en liknande stil ibland. Något jag lärt mig från det är att rulla med vågorna och inte hetsa upp sig. Att stora ändringar kommer fort och ibland försvinner lika fort igen är en del av den kinesiska byråkratin som man snällt får acceptera när man har med kinesiska organisationer att göra. Efter ett par minuter med hetsigt snack på mandarin sa en av lärarinnorna till mig att Uylessis kommer förklara allt för mig senare.

1393291022134Efter samtalet var det dags för en ny lektion! Det känns alltid som jag är ute i sista minuten när jag ska ta mig till klassrummen, ingen skön känsla. Denna vecka har jag planerat en lektion med tema ”free-time” för mina klasser. Lektionen börjar med att jag skriver ”free-time” med någon färgad krita på tavlan och får eleverna att läsa temat högt. Där efter frågar jag dem vad free-time är för något. Jag har märkt att de har vissa svårigheter med att svara på den frågan så jag hjälper dem ibland genom att fråga om de har free-time just nu? då får jag oftast ett högt ”Noo!” som svar. Jag förklarar sedan att free-time är tid som de inte spenderar i skolan eller på jobbet. Då brukar de förstå precis vad jag menar. Efter det frågar jag dem vad de gör på sin ”free-time”? Med svaren bygger jag sedan en mindmap på tavlan så att de tydligt kan se sammanhanget i temat. Det jag märkt är att kinesiska ungar inte har några direkta fritidsintressen. Det finns inget föreningsliv här som hemma i Sverige vilket resulterar i att ungarna antingen pluggar, sover eller äter på sin fritid. Därför har jag under de senare lektionerna omformulerat min fråga från ”What do you do in your free-time?” till ”What would you LIKE to do in your free time?”. När de svarar på vad de skulle vilja göra blir svaren lite roligare. Se på TV, spela datorspel och basket är vanliga svar.

Efter att mind mappen är något klar frågar jag dem om någon kommer ihåg vad jag gillar att göra på fritiden? Några kommer ihåg att jag tränar Kung Fu så jag lägger till det på mind mappen och berättar sedan väldigt kort om vad kung fu är, varför jag tränar det och hur det går till. På det viset leder jag in dem på skrivövningen som de ska göra. Oftast säger jag något i stil med att ”So! Now you know a lot about me. You know what my name is, you know where I come from and you know how old I am. Now I want to know something about you guys!”. Där efter förklarar jag skrivövningen som går ut på att de får 10 minuter på sig att skriva en kort historia om vad de gör på sin fritid, varför de gör just det och hur de gör det. Att skriva upp dessa premisser på tavlan hjälper dem att förstå övningen. Jag säger sedan till dem att jag vill ha bra svar och att ”I like sleeping because i like it” inte är ett bra svar. Ofta skrattar de när jag ger det exemplet. Jag frågar en av eleverna vad uppgiften är (concept checking question) och när jag vet att de förstått uppgiften ber jag dem starta, vilket de gör så flitigt.

IMAG1022Jag går omkring och hjälper dem med stavning och grammatik. Jag kollar också efter elever som verkligen går in för övningen och skriver utförligt och bra. Oftast jobbar de på rätt bra, men alla klasser är såklart olika. En grundregel jag alltid haft som tränare/lärare är något som min tränare sa till mig för länge sedan; spendera tid på elever som spenderar tid på dig. De få eleverna som bevisligen inte har något intresse av att delta kommer jag inte tvinga, det tar bara tid ifrån majoriteten som faktiskt vill delta i lektionen. Om det är lite för pratigt efter några minuter brukar jag säga att de ska läsa sina historier högt för klassen när de är klara, då återfår de fokus på uppgiften väldigt snabbt! När det är en minut kvar säger jag det högt. Oftast brukar det ligga en trasa framme vid tavlan som är till för att rengöra tavlan. Jag tar den och knyter sakta ihop dem till en liten boll inför eleverna. Eftersom 10 minuter är väldigt lång tid att hålla koncentrationen brukar det inte gå att undvika prat när endast en minut återstår av uppgiften. Istället för att ”hysshha” åt dem eller be dem vara tysta knyter jag sakta ihop trasan framför dem vid tavlan, det brukar fånga deras intresse väldigt snabbt. De viskar och fnissar om varför jag gör så med trasan. När jag är klar med knytandet brukar allt fokus i klassen ligga på mig och ”bollen” jag skapat. När jag ler och kastar den i luften till mig själv ett par gånger brukar alla skratta. Eftersom jag har all deras uppmärksamhet vid det här laget förklarar jag enkelt att jag kommer kasta denna trasan till en elev som då ska ställa sig upp och läsa sin historia högt inför klassen. Utan att ge dem för mycket tid att tänka kastar jag lätt ut ”trasbollen” till någon av de eleverna som gått in för övningen. En av de eleverna som jag sett skriva en bra och utförlig text. När eleverna hör den eleven läsa sin historia ligger ribban högt för de andra som kommer efter. Eftersom ingen vill vara sämre har det hänt att de nästkommande eleverna som får bollen och måste ställa sig upp lägger till meningar i sin historia i sista minuten bara för att inte vara ”sämre”, vilket såklart är positivt i det här fallet! De pratar ju mer engelska. Ofta är de väldigt blyga när det kommer till att läsa högt, det gör i sin tur att det lätt blir lite pratigt i klassen medans eleven läser. Återigen försöker jag att inte ”hyssha” eller be dem vara tysta. För mig är det en av de mest frustrerande och irriterande saker en lärare kan göra, sluta upp med det genast om du är en lärare som hysssshhhar!! istället väntar jag tills eleven är klar med sitt läsande och frågar sedan klassen om vad han/hon läste upp. Har det varit för pratigt kan ingen svara på mina frågor vilket känns dumt för dem, de vill ju kunna svara på mina frågor. Jag ber eleven läsa historien igen, denna gången är det oftast mycket tystare i klassen. Eleven får en applåd när han/hon är klar samt det stora nöjet att kasta bollen till en ny elev i klassen. Detta är ett roligt moment med mycket karma! Oftast vill eleven som läste nu hämnas på en av eleverna som pratade mycket under uppläsningen, vilket innebär att en av de pratiga eleverna får en boll kastad på sig med en hårdhet som ofta står i proportion till hur pratig han/hon varit och måste stå upp för att genomlida samma sak. På det viset förstår eleverna att det inte är värt att avbryta eller prata under uppläsningen eftersom de kommer bli straffade efteråt! Kamratuppfostran kan vara ett jävligt bra verktyg för lärare, om det ligger på rätt nivå.

IMAG1026När jag märker att det är ~7 minuter kvar frågar jag dem om de vill leka en lek istället. Oftast ropar de då ”Yeeess!!”. Då leker jag den klassiska ordleken ”hänga gubbe” med dem, fast istället för att hänga en gubbe målar jag upp ett äppelträd med ett begränsat antal äpplen i som försvinner ett efter ett när eleverna gissar på fel bokstav. Alla har lekt hänga gubbe och genom att byta ut gubben mot ett träd blir det en ny twist på en gammal lek. Orden jag väljer följer såklart temat ”free-time”. Klockan brukar ringa ut efter ett eller två ord. Jag tackar för mig och ger dem en applåd som jag brukar få tillbaka. Sedan lämnar jag klassrummet. SÅ! ser min lektion ut i dagsläget!

Lektionsplanen brukar gå åt skogen de första lektionerna, men efter två tre lektioner lär jag mig vad som fungerar och vad som inte fungerar. Om jag hittar en balans mellan vad eleverna vill ha och vad jag vill att de ska lära sig och sedan formar lektionen utefter det brukar lektionerna flyta på som ett rinnande vatten i slutet av veckan. Det är väldigt lätt att jag fastnar i tankar om vad de skall ta till sig från mig och det fungerar inte. Jag har ett mål med lektionen, något jag vill att eleverna ska lära sig och så länge målet uppfylls är det okej för mig att eleverna är med och bestämmer hur det ska göras. Det känns som ett rättvist sätt att göra det på. Inga elever kommer med öppna förslag om hur en lektion ska utformas och kommer det sådana förslag godkänner jag dem såklart inte rakt av, då saknar jag helt ledarskap. Jag får känna av vad som fungerar och inte, sedan anpassa mig. Om någon lärare i Kina eller i Sverige har hittat ett annat sätt som fungerar tycker jag de ska köra på det! Detta är bara hur jag lägger upp det och det fungerar för just mig.

IMAG1019

Efter lektionen var det för lunch, så jag gick tillbaka till lägenheten och haffade Matte. Tillsammans begav vi oss till skolans matsal. En tjock kock wookade ihop en smaskig röra med grönsaker, kryddor och kött. Jag vill inte riktigt veta vad det var för kött, det skulle nog få mig att må illa. Det smakade gott i alla fall!

Sist men absolut inte minst i det här inlägget skulle jag vilja förklara den nytillkomna röda sponsor-rutan som du kan se till höger här på resebloggen. Animationen tillhör ett företag som heter 2 Happy Birds och de riktar sig till unga människor som vill uppleva Kina på ett speciellt sätt genom att verka som Au Pair eller engelskalärare i landet. Jag tycker absolut att du ska ta en titt på deras erbjudanden genom att klicka på deras animation. Kina är ett underbart land, du vill inte missa en chans att uppleva det!

Lektionsplanering

Lektionstid:

40 minuter

Mål:

Utöka vokabulär, träna tal och skrift genom temat fritid

Målgrupp:

15-18 år

Klasstorlek:

70-90 elever

Material:

Förberedd mindmap

Procedur:

Se ovan

+Andreas Sjöblom

2 reaktion på “Lektionsplanering – Free Time

  1. Så roligt att läsa om hur du har en lektion!Mkt kreativt! ( Måste ändå vara lite svårt att komma på nya grejer varje gång tänker jag.Man kommer på en sak och köra det med alla klasser, men vid nästa omgång så måste man komma på ngt nytt – jag skulle inte fixa det! )
    Får du tillfälle att fysträna ngt nu för tiden och fortsätter du att lära dig mandarin?
    Våren har kommit till Borås och snödropparna börjar slå ut i trädgården. Det är ljust när man kommer hem och det är skönt.
    Vi spelade på hästar på jobbet och vann ca 3000 kr – blev drygt 200 kr/man. Kul!
    Sköt om dig. Många kramar från oss! Skriv snart igen!!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *