En kväll med kinesisk kalligrafi

Ikväll har jag och Leona övat på kinesisk kalligrafi. Jag fick en inbjudan av henne att komma till skolans konstavdelning och den tackade jag såklart ja till. I ett kalt rum som såg ut som en bombbunker satt Leona vid en bänk med penseln i handen och en äldre lärare bredvid sig. Läraren heter Mr Yao hälsade på mig och frågade om jag ville prova. Leona fick översätta allt han sa. Jag sa att jag mer än gärna ville prova.

kinesisk kalligrafi

Jag fick en plats bredvid Leona och en pensel i handen. Sedan var det bara att börja! Inom kinesisk kalligrafi använder man inte bläck förrän man är väldigt duktig och ens lärare sagt att man är redo. Istället använder man vanligt vatten och målar på en speciell duk som blir svart av vatten men sedan återfår sin vanliga färg efter ett tag när vattnet torkat. Som du kan se ovan finns det olika tecken på pappret som man ska följa för att lära sig de mest grundläggande penseldragen. Det gick faktiskt inte så dåligt som det kan se ut nedan. Vattnet flyter snabbt ut över papperet så penseldragen blir snart tjocka och fula.

kinesisk kalligrafi

Jag insåg snabbt att jag aldrig kommer ägna mig åt kinesisk kalligrafi, inte ens som hobby. Det är alldeles för svårt och koncentrationskrävande. En enormt svårt konstform som inte bara kräver en förståelse för det kinesiska skriftspråket (något jag inte har), utan också en förståelse för hur en kinesisk pensel fungerar. Allt spelar roll när du utövar kinesisk kalligrafi. Allt från hur du sitter på stolen, håller penseln och drar den över papperet. Långa drag från vänster, korta drag från vänster, långa drag från höger eller ovanifrån. Varje typ av drag har sitt eget namn och en egen procedur för att målas. Hur mycket tryck man applicerar på pappret med penseln är nästan viktigast efter alla tecken måste vara tjocka och tunna på rätt ställen.

IMAG1255

När jag satt med penseln i handen tog det inte lång tid innan jag satt och målade annat över papperet istället för att följa de linjerade strecken. Jag insåg att det är exakt vad jag gjorde på förskolan också. Varje gång vi fick en färdig figur att färglägga var jag mycket mer intresserad av att måla mitt eget lilla konstverk utanför linjerna. Jag kommer ihåg att jag fick en del tillsägelser från lärarinnorna på grund av det. Att man kan få för sig att hämma en ung persons kreativitet på det viset är fortfarande ett mysterium för mig.

IMAG1258Leona och jag fick några tysta minuter i den kalla bombbunkern innan ryktet om att den nya långa engelskläraren satt och målade kinesiska tecken spred sig över skolområdet. Det tog inte lång tid innan rummet var fullt med elever som tittade på. Leona som är psykologilärare på skolan tyckte det var väldigt jobbigt eftersom det var första gången hon övade på kinesisk kalligrafi och således inte var så duktig. Eftersom hon är lärare är det väldigt viktigt att inte tappa ansiktet inför eleverna, det vill säga visa att hon är sämre än dem på något så traditionellt som kalligrafi. Jag fortsatte dock ett tag till medans Leona satt bredvid och pratade med eleverna som hade mängder med frågor.

carmen__who_are_you__by_xionkid-d5kpg5fNär tröttnat på kalligrafin som förblev bedrövlig visade jag några elever mina skisser som jag gjort hemma. (Du kan också se dem här till höger). De blev väldigt förtjusta och en liten tjej drog i mig och ville att jag skulle följa med henne någonstans. Leona förklarade att hon ville att jag skulle titta in i de andra klassrummen där det satt elever och lärare och skapade tavlor. Det gjorde jag och blev snart väldigt imponerad. Det visade sig att det finns väldigt många elever på skolan som är oerhört duktiga på att skissa. De har en helt annan teknik än den jag är van vid att se och använda själv.

mirror_of_the_soul_by_xionkid-d5kgfrlDet fanns tre klassrum för konst i korridoren. I det första klassrummet satt elever och övade på grunder inom teckning, det vill säga enkla geometriska former och skuggor. Vissa gjorde såklart bättre ifrån sig än andra. I det andra klassrummet satt lite äldre elever och målade av mer eller mindre avancerade bilder av blommor, möbler och kläder. De flesta var väldigt bra, mycket bättre än jag skulle klara av att producera på frihand. I det sista klassrummet satt tredjeringare i en ring med block och penna och skissade av en elev som stod i mitten av cirkeln. Tre klassrum för tre olika nivåer helt enkelt.

temptation_legs_by_xionkid-d5khcinJag träffade på en lärare i klassrum två som satt och skissade. Efter att ha givit honom massa beröm inför eleverna ville han se mina bilder. Efter jag visat dem frågade han om jag ville hålla en lektion i teckning för eleverna. Det gjorde mig väldigt nervös eftersom jag inte är jättebra på att skissa fritt. Det tar många försök innan jag får till en riktigt bra skiss. Leona erbjöd sig att översätta om jag ville prata, hon föreslog också att jag inte behövde rita något utan bara visa upp bilderna på mina skisser och berätta lite om dem. Det lät som en bättre idé! Något jag kanske kunde prata om är att det är viktigt att låta fantasin flöda när man skissar på något. Kineser är experter på att ta in information, lagra den och sedan hosta upp den på beställning. Att tänka och resonera fritt är väldigt mycket svårare för dem.

IMAG1262Om jag håller en lektion för dem kommer jag skriva om det här. Nu ska jag lägga mig! Om du vill läsa mer om det kinesiska språket eller kinesiska tecken kan du klicka på Att lära sig Kinesiska, Kinesiska tecken

+Andreas Sjöblom

2 reaktion på “En kväll med kinesisk kalligrafi

  1. Hoppas allt är bra med dig! vi saknar dig här hemma…

    Hur går det med att träna kungfu nu när du är där? Jag utmanar dig att skriva ett inlägg med lite vettig info om hur det går på den fronten innan påsk!

    • Jag saknar er också Shifu. Jag antar utmaningen! Det finns en skola som jobbar mycket med Wushu här, men de är väldigt skeptiska mot out-siders.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *